MarängPaj

måndag 11 april 2011


Ingredienser:

Tillagningstid ca 60 min.

Ugnstemperatur:

Pajskalet 225 C

marängen 150 C

Pajskalet:

  • 3 dl vetemjöl (Jag tog glutenfritt)
  • 125-150g smör
  • 4 msk kallt vatten

Citronkrämen:

  • saft av 3 citroner (Jag valde 1 citron det blev jätte bra)
  • 1,5 dl vatten
  • 1,5 dl socker
  • 6 msk maizena
  • rivet skal av 3 citroner (Jag valde 1 citron det blev jätte bra)
  • 3 äggulor
  • 1 msk smör

Marängen

  • 3 äggvitor (Vispade äggvitan och hade i lie socker i taget medans jag vispade)
  • 1dl socker
  • några droppar citron

Så här gör du:

Gör pajdegen, låt den vila i kylskåp i ca 30 min och baka sedan ut den och förgrädda pajskalet i ca 10 min i 225 grader.

Under tiden pajdegen vilar kokar du citronkrämen. Blanda vatten, pressad citron, socker och maizena i en kastrull koka upp under omrörning till den tjocknar. Tillsätt äggulor, smör och rivet citronskal och rör tills krämen blir blank och fin. När den svalnat lite häll den i pajskalet och kör igång med marängen. Vispa äggvitor och socker till ett hårt skum, bred det över citronkrämen och tillbaka in i ugnen i 150 grader i ca 10 minuter eller tills marängen fått fin färg. Låt pajen svalna och sen är det bara att njuta.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar